Suomen eturivin katutaiteilijat loivat ainutlaatuisen urbaanin taidegallerian Happeen

Winter Happi Supalfy 2013 kokosi Reaktoria edeltävänä viikonloppuna 15.2.–17.2.2013 yhteen ryhmän katutaitelijoita. Heidän joukossaan oli Suomen eturivin nimiä kuten Pulp, Acton, Astron, Egs ja Trama. He saivat vapaat kädet kuvittaa Hapen seinät. Tuloksena oli eräs Suomen upeimmista katutaidegallerioista, jossa on mukana myös komea annos kulttuurihistorian havinaa.

8487800131_b3bc6e5abf_c
Galleria alkaa Nuorten toimintakeskus Hapen alakerrasta ja kattaa kokonaisuudessaan nelikerroksisen talon portaikot. Sekä A-rapun että B-rapun portaikoissa ovat edustettuna sekä uudemman että vanhemman koulukunnan katutaide. Rapun seiniä kaunistavat Suomen kuuluisimpien kaduilta gallerioihin ponnistaneiden taiteilijoiden, kuten Egsin, työt. Aikaisemmin Hapen seinät olivat vitivalkoiset. “Kyse oli siitä, että lähdettiin hakemaan Hapen tiloihin vähän enemmän rosoisuutta ja katutaidetta”, kertoo Supaflyn vastaavan tuottajan ja idean isän, Antti Salmisen, kanssa tapahtuman tuottanut Samuli Turunen. Salminen ja Turunen ovat työnsä ja oman harrustuneisuutensa kautta luoneet laajat suhdeverkostot katutaiteen tekijöihin. “Meillä kävi ihan Suomen ensimmäisiä aktiivisimpia graffitimaalareita maalaamassa tuolla portaikoita”.

17 taiteilijan ikähaitari osui 15 ja 40 vuoden väliin. Toteutus oli taiteilijoiden omissa käsissä ja tuloksena oli monimuotoinen kokonaisuus, joka visualisoi urbaanin taiteen mestareiden mielikuvat Hapen luonteesta. Sarjakuvasankarit ja taiteilijanimet ovat sulassa sovussa käsitteellisemmän katutaiteen kanssa. Tekniikoiden kirjo on laaja ulottuen kynäruiskusta stenciliin ja replikaan. “Mahtavaa, oli talo täynnä tuttuja. Vähän kuin luokkakokous”, tiivistää tapahtuman talkoohengen yli 20 vuotta katutaidetta tehnyt Acton.

8488889966_477ed95e1f_c

Pari tärppiä

Trama ja Egs ovat pari gallerian kansainvälisesti tunnetuinta artistia. Heidän töitänsä on tänä päivänä esillä ympäri maailmaa. Turunen arvostaa korkealle sitä, että taiteilijat lähtivät mukaan toteutukseen. “Kun sen tauluista (Egs) maksetaan tuhansia euroja, niin tämä seinäkin on tuhansien eurojen arvoinen. Puhutaan kalliista hinnoista, joten oli upeaa, että ne suostui tekemään tämän talkootyönä”. Egsin erikoisalaa on Turusen mukaan mustavalko-maalaaminen, jonka hän toteuttaa yleensä kalligrafisin tai erilaisin japanilaisiin pensselityylein. Happeen Egs toteutti nuorten silmäniloksi tyylinsä mukaisen teoksen spray-kannulla. “Kun se kävi yhtenä iltana katsomassa sitä ja ennen kun se tuli tekemään sitä, niin se sanoi heti portaissa, että hän tietää mitä hän tähän tilaan tekee. Ja siinä ei ollut mitään epäselvyyksiä”.

Trama puolestaan maalasi ensimmäisen graffitinsa Korsossa 1986 ja on sen jälkeen maalannut yli 2000 graffitia ympäri maailman. Happeen hän toteutti B-rapun portaikkoon Pasilan galleriassa vuonna 1987 olleesta graffitista otetun valokuvan pohjalta upean replikatyön. “Se yritti kaikin mahdollisin keinoin tehdä ne betonit sinne taakse eri lateksin asteilla, läpinäkyvillä väreillä sekä spraymaaleilla. Ja se onnistui tosiaan luomaan siihen seinään valokuvamaisen galleria-efektin. Se on Tramalta todellinen taideteos, että se teki tuommoisen. Vuonna 1987 on ollut aivan erilainen graffitityyli kun on ollut 2013. Ja tässä haettiin tosiaan sen valokuvan kautta tämmöistä “old school” -henkeä. Se onnistuttiin luomaan tuohon seinään aivan loistavasti.”

8487797751_894fc8ab35_c

Rikkinäisistä ikkunoista uuteen salonkikelpoisuuteen

Katutaide oli viranomaistasolla Suomessa pitkään huonossa huudossa ja Turusen mukaan kaikkea grafiittia yritettiin noin kymmenen vuoden ajan 2000-luvun taitteessa New Yorkin Bronxista lainatun “Broken Window” -teorian pohjalta mustamaalata. Actonin mukaan graffiti on tehnyt paluun hyväksytyn taiteen puolelle. Siitä on tullut taas salonkikelpoista ja se on jopa “yllättävän nopeasti muodostunut hyväksytyksi taiteeksi”. Sitä se oli Actonin mukaan 1980-luvulla. Turunen on iloinen siitä, että galleria saatiin toteutettua. “On upeata, että me saatiin tämä homma tehtyä ja aikaiseksi sekä saatiin luvat. Mä arvostan Hapen henkilökuntaa. Ne teki tästä mahdollisen. Täällä on todella iso pala historiaa tässä talossa nyt sisällä. On kulttuurisesti todella arvokasta saada tällaisia”.

Hapen alakertaan on tulossa vielä lisää katutaidetta, sillä ihan kaikki suunnitellut taiteilijat eivät varsinaisen tapahtumaan päässeet. Gallerian virallisia avajaisia vietetään myöhemmin, mutta niitä odotellessa Hapen ovet ovat maanantaista perjantaihin klo 9–20.30 auki, jolloin kuka tahansa voi tulla ihailemaan tätä Suomen katutaidekulttuurin uutta merkkipaalua.

Supafly on Helsingin kaupungin nuorisoasiainkeskuksen tukema katuelämäprojekti, jossa toteuttajina ovat nuoret ja nuoret aikuiset. Tavoitteena on kehittää ja edistää katutaidetta mm. antamalla nuorille mahdollisuuksia löytää uusia ilmaisukeinoja, dokumentoimalla tapahtumia, luomalla kopioitavia malleja ja vaikuttamalla nuorten elinoloihin.

Teksti: Ilmari Nokkonen
Kuvat: Antti Salminen

[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=” 72157632799815115″]